Zum Inhalt Zum Hauptmenü

ŚWINIOPAS / Swineherd

ŚWINIOPAS / Swineherd

Angelehnt an Hans Christian Andersens gleichnamiges Märchen, in dem sich ein Prinz als Schweinehirte verkleidet, um die Oberflächlichkeit einer Prinzessin aufzudecken, ist es hier der Schweinehirte, der das swastikageschmückte Geschirr aus dem Sumpf zieht. Er, der sich am Rande der Dorfgemeinschaft befindet, verrichtet neben seinen Hilfstätigkeiten für einen brutalen Bauern außerdem Botendienste für dessen Tochter, die sich in eine einfache Magd und Feldarbeiterin verliebt hat. Dieser scheint auch der Hirte selbst zugetan. Die tagtägliche Gleichförmigkeit des bäuerlichen Lebens wird durch einen fahrenden Musiker gestört, der zum stillen Beobachter wird. Doch durch ihn bricht etwas auf. Der Mann wird gefangen genommen und gefoltert, in einer surrealen Wendung verwandelt er sich in eine Kamera, die buchstäblich durch den Dreck gezogen wird. Unerwartet durchbrechen dokumentarische Bilder von Lehrlingen an einer technischen Schule das Geschehen, ihr Zeithorizont bleibt jedoch unklar. Am Ende gelingt zur Musik von Elvis Presley eine Flucht im alten Rettungswagen – das hat etwas von Godards À bout de souffle. (Claudia Slanar)

ANKA SASNAL, born in 1973 in Tarnów in Poland, studied Polish literature and gender studies. As a screenwriter, editor, and filmmaker, she lives in Kraków together with Wilhelm Sasnal, who was also born in Tarnów in 1972 and studied architecture and painting. 

WILHELM SASNAL attracted international attention as a visual artist with a series of solo and group exhibitions in renowned international galleries and art institutions with paintings, comic books, drawings, photographs, and videos. From the first joint film project onwards, significant characteristics of their artistic collaboration are already visible: the intensive focus on language, texts, and literary models, which they transform into an image language that suits them. An explicit political stance can be noted in their films – thematically Anka and Wilhelm Sasnal circle around the current state of Polish society, rising xenophobia, the relationship of Polish society to the Catholic church, and especially the recent Polish past during the Second World War. A dystopian worldview, although not so much a pessimistic one – as they say themselves – may certainly be attributed to their work, along with an undisguised interest in the “dark” side of human beings. 

Anka and Wilhelm Sasnal are no strangers to the festival audience in Linz, as they have already been represented in the festival program twice in the past. In 2012, they won the main prize with It Looks Pretty from a Distance, which premiered in Rotterdam, and then returned with Parasite in 2014.

// Films at CROSSING EUROPE Film Festival 2017

// Co-directed films: Słońce, to słońce mnie oślepiło (The Sun, the Sun Blinded Me, 2016), Huba (Parasite, 2014; CE’14), Aleksander (2013, doc), Z daleka widok jest piękny (It Looks Pretty from a Distance, 2011; CE’12), Świniopas (Swineherd, 2008) 

// Films by Wilhelm Sasnal: Afternoon of a Faun (2015, short), Columbus (2014, short), Inhuman Hunger (2014, short), Kacper (2010, short), Europa (2007, short), Brazil (2005, short), Marfa (2005, short)

Tribute 2017

ANKA SASNAL, WILHELM SASNAL

Polen / Schweiz 2008
35 mm / black and white
85 Minuten
OmeU / OV with engl. subtitles

Drehbuch
Kamera
Wilhelm Sasnal, Aleksander Trafas
Schnitt
Wilhelm Sasnal
Ton
Igor Kłaczyński
Mit
Przemysław Czepurko, Karolina Kominek, Zbigniew Kosowski, Bartek Materka, Marta Ojrzyńska, Feliks Szajnert, Krzysztof Zarzecki
ProduzentInnen
Wilhelm Sasnal (PL), Hauser & Wirth (CH)

Produktion

Hauser & Wirth
Limmatstrasse 270
8005 Zurich,
Switzerland
zurich@hauserwirth.com
www.hauserwirth.com
Weltvertrieb

Hauser & Wirth
Limmatstrasse 270
8005 Zurich, Switzerland
zurich@hauserwirth.com
www.hauserwirth.com

Weltpremiere / World Premiere
Hauser & Wirth, Zurich, 2009

Premierenstatus / Premiere Status
Austrian Premiere