Aşk, Mark ve Ölüm

Love, Deutschmarks and Death

Über ein halbes Jahrhundert türkische (Pop-)Musik im geteilten, dann vereinten, dabei immer gespaltenen Deutschland: Migration und Heimweh, Ausgrenzung und Rassismus, Parallelkultur und Multikulti. Von der Schmonzette über den Diskofolk zum Gangstarap. Sammler präsentieren ihre Schätze und Musiker*innen erinnern sich an prachtvolle Hochzeitsfeste; Originalaufnahmen sorgen mal für Heiterkeit, mal für Bestürzung. In seiner archivarischen Pionierarbeit erzählt Kaya auch die Geschichte misslingender Integration und eines Einwanderungslandes wider Willen, das Chancen zur Ent-Fremdung gleich im Dutzend verpasst. Insofern topaktuell. (Alexandra Seitz)

The German Federal Republic’s 1961 recruitment agreement with Turkey not only brought “guest workers” to Germany but also their music. Cem Kaya’s dense documentary film essay is a tutorial in Turkish-German recent history that tells a tale of assembly line jobs, homesickness and family reunification, the bazaar in the elevated railway station at Berlin’s Bülowstraße, xenophobia and racism, the wistful songs of the early years and the hip-hop of the post-reunification period. These are the stories shared by musicians beginning with Metin Türköz and Yüksel Özkasap, to the psychedelic Derdiyoklar and the chart-topping rapper Muhabbet. Extensive archival research and an interest in Turkish popular culture are recurring themes in Cem Kaya’s work. With AŞK, MARK VE ÖLÜM, he has created a rhythmic and vividly narrated cinematic encyclopaedia of Turkish music in Germany. (Berlinale)

Filme - Auswahl
Aşk, Mark ve Ölüm (Love, Deutschmarks and Death, 2022, doc) - Remake, Remix, Rip-Off – About Copy Culture and Turkish Pop Cinema (2014, doc) - Arabeks – Vom Straßensound zum Massenpop (Arabeks, 2010, mid-length doc, co-directed with Gökhan Bulut) - Do Not Listen! (2005, short)
European Panorama Documentary 2022
Cem Kaya
Deutschland 2022
color & black and white
96 Minuten
Türkisch / Deutsch / Englisch
OmeU

Screenings / Tickets

Filmgast anwesend


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Drehbuch Cem Kaya, Mehmet Akif Büyükatalay
Kamera Cem Kaya, Mahmoud Belakhel, Julius Dommer, Christian Kochmann
Schnitt Cem Kaya
Ton/Sounddesign Henning Hein, Fatih Aydin, Armin Badde, Tarik Badaoui, Thorsten Bolzé, Dalia Castel, Tim Gorinski, Cem Kaya, Kris Limbach, Jule Vari
Produzent*innen Mehmet Akif Büyükatalay, Stefan Kauertz, Claus Reichel, Florian Schewe
Produktion
filmfaust, Film Five
Weltvertrieb
Taskovski Films
Österreichpremiere
Verleih in Österreich
Stadtkino Filmverleih
Weltpremiere
Berlinale 2022