Earwig
Mysteriöse Bande materialisieren sich, ohne viel Dialog, ganz ohne Sonnenlicht:
Ein Mädchen bekommt fortlaufend neue Gebissprothesen aus seinem eigenen Speichel festgeformt, ihr Betreuer verletzt eine ihm
nur scheinbar unbekannte Frau in einer Bar, der fortan Vernarbten nimmt sich ein Arzt an. All diese Körper beeinflussen, berühren
– und verletzen – einander unerklärlich, transportiert oft durch Glas als metaphysischen Leitstoff. Hadžihalilovićs dritter
Langfilm ist wieder enigmatische Gothic-Poesie, die sich hier erstmals auch direkt zwischen Erwachsenen entfaltet. (Jakob
Dibold)
This hypnotic adaptation of Brian Catling’s "Earwig" is set in a desolate, motionless
world, a sort of abstract apartment somewhere in mid-20th century Europe. Solitary Albert Scellinc is employed to look after
Mia, a girl with teeth of ice. Each day Albert must change Mia’s dentures and serve her meals. He is also, mysteriously, looking
after a cabinet of glasses. He spies on Mia in her bedroom, listening in by holding a glass up to the wall. We follow events
from Albert’s perspective, distorted by his dreams and his past. Tension, and strangeness build through sonic texture, long
fixed shots, low light, distorted images, and extreme close-ups – a gothic fairy tale, a dream, a nightmare (!) told through
Hadžihalilović’s distinctive lyrical cinematic language. (Irish Film Institute)
Filme - Auswahl
Earwig (2021) - De Natura (2018, short) - Evolution (2015; CE'16) - Nectar (2014) - Innocence (2004; CE'05) - La bouche de Jean-Pierre (1996, mid-length)
Earwig (2021) - De Natura (2018, short) - Evolution (2015; CE'16) - Nectar (2014) - Innocence (2004; CE'05) - La bouche de Jean-Pierre (1996, mid-length)
European Panorama Fiction 2022
Lucile Hadžihalilović
Großbritannien / Frankreich
/ Belgien 2021
color
114 Minuten
Englisch
OmeU
Drehbuch
Lucile Hadžihalilović, Geoff Cox
Kamera
Jonathan Ricquebourg
Schnitt
Adam Finch
Ton/Sounddesign Ken Yasumoto
Musik Augustin Viard
Mit
Paul Hilton, Romane Hemelaers, Romola Garaï, Alex Lawther
Produzent*innen
Andy Starke, Jean des Forêts, Amélie Jacquis, Jean-Yves Roubin, Cassandre Warnauts
Produktion
Anti-Worlds, Petit Film, British Film Institute, Channel Four, Frakas Productions
Weltvertrieb
Petit Film
Österreichpremiere
Weltpremiere
Toronto International Film Festival
2021