La vita in comune
The Ark of Disperata
In Disperata, einem kleinen Ort in Süditalien, fühlt sich der Bürgermeister
zu Höherem berufen, nämlich der Poesie und den Lektionen, die er im Gefängnis hält. Hier lernt er Pati kennen, der mit seinem
Bruder Angiolino Aktionen durchführte. Durch die Poesie finden Pati und sein Bruder auf den rechten Weg. Disperata wirkt wie
eine Parodie von Depressa, wo Winspeare seine Jugend verbracht hat. La vita in comune präsentiert sich wie ein Befreiungsschlag
zu den Überlebensstrategien, die die Frauen aus In grazia di Dio zu bewältigen hatten. In dieser Komödie wer- den letztlich
die gleichen Themen verhandelt: Solidarität, Toleranz, Selbstbestimmung. (Markus Vorauer)
Life moves slowly in the little village of Disperata (Apulia). Slowly like the slug in the first shot of The Ark of Disperata.
Two bicycles, ridden by a pair of idiots heading to a petrol station, barge into this pastoral scene which ends in the death
of a charming German shepherd. Later on, Pati, one of the two attackers, reflects with regret on this petty murder in his
prison cell. From the beginning of the film, you quickly realise that Winspeare chooses a light tone for characters that are
a bit out of the ordinary: This is a calculated decision to create a world that has its paradoxical aspects in reality as
well. Welcome to the South. (Camillo de Marco, Cineuropa)
Director's Biography
Edoardo Winspeare – Film Selection: La vita in
commune (The Ark of Disperata, 2017) — In grazia di Dio (Quiet Bliss, 2014) — Sotto il celio azzurro (A School with a View,
2009, doc) — Galantuomini (Brave Men, 2008) — Il Cammino (The Journey, 2004, short) — Il miracolo (The Miracle, 2003) — Sangue
Vivo(Live Blood, 2000) — Pizzicata (1996) — L’ultimo Gattopardo (1991, doc) — San Paolo e la Tarantola (1990, doc) — Una breve
storia di una toilette (A Toilette’s Short Story, 1989, short)
Tribute 2018
Edoardo
Winspeare
Italien 2017
color
110
Minuten
Italienisch
OmeU
Drehbuch
Edoardo Winspeare, Alessandro Valenti
Kamera Giorgio Giannoccaro
Schnitt Andrea Facchini
Ton/Sounddesign
Valentino Giannì, Giuseppe D ́Amato, Antonio Giannantonio, Dario Calvari, Francesco Albertelli, Marco Saitta
Musik Mirko Lodedo
Mit
Gustavo Caputo, Antonio Carluccio, Claudio Giangreco,
Celeste Casciaro
Produzent*innen Gustavo Caputo, Edoardo Winspeare, Alesssandro Contessa
Produktion
Saietta Film, Rai Cinema
Österreichpremiere
Weltpremiere / World PremiereVenice International Film Festival 2017