Bait

Die Idylle des Fischerdorfs in Cornwall ist trügerisch. Wo man früher von der Fischerei leben konnte, fallen nun Touristen ein und verdrängen die Einheimischen. Das Verhältnis der Brüder Steven und Martin ist angespannt: Martin ist Fischer ohne Boot, denn damit veranstaltet Steven lukrative Ausflugsfahrten. Das Familiencottage haben sie verkauft, mit den neuen Eigentümern gibt es Streit um einen küstennahen Parkplatz, die Lage eskaliert. Nahaufnahmen von Fischen, Netzen, Hummern und Knoten erinnern an Eisensteins Montage der Attraktionen, die Darstellung von Klassenverhältnissen an die sozialrealistische Tradition im britischen Kino. (Berlinale)

A drama on what might be the rather hackneyed theme of tourists ruining Cornwall becomes a bizarre expressionist melodrama. It has the huge closeups and crashingly emphatic narrative grammar of early cinema and, like home movies, it has non-diegetic sound, with dialogue overdubs and ambient noise which could well be taken from a sound effects LP. But it’s very effective, and the monochrome cinematography desentimentalises the Cornish landscape, turning it into an anti-picture postcard. The weirdness of Bait can’t be overestimated, like FW Murnau directing an episode of EastEnders. (Peter Bradshaw, The Guardian)

Director's Biography
Mark Jenkin was born in Cornwall, Great Britain, in 1976. Since 1997, he has made more than 50 short films. In 2012, he wrote the "Silent Landscape Dancing Grain 13 Film Manifesto", which comprises 13 rules that he follows when making his own films.
Filmographie Regie (Auswahl)
Bait (2019) - Tomato (2017, short) - A Forest (2016, doc) - The Road to Zennor (2016, short) - The Midnight Drives (2007)
Competition Fiction 2019
Mark Jenkin
Großbritannien 2019
black and white
87 Minuten
Englisch
OF
Drehbuch Mark Jenkin
Kamera Mark Jenkin
Schnitt Mark Jenkin
Musik Mark Jenkin
Mit Edward Rowe, Simon Sheperd, Mary Woodvine, Giles King, Isaac Woodvine, Chloe Endean, Jowan Jacobs, Georgia Ellery, Stacey Guthrie, Tristan Sturrock, Janet Thirlaway, Morgan Val Baker, Martin Ellis
Produzent*innen Kate Byers, Linn Waite
Produktion
Early Day Films
Weltvertrieb
The Festival Agency
Österreichpremiere
Weltpremiere
Berlinale 2019